Sanni er med i bogen “101 kunstnere 2020/21” af Tom Jørgensen
I bogen skriver Marianne Ajana flg. om Sanni:
Sanni Schmidt er en ener blandt kunstnere. En fællesnævner for hendes værker er, at de fokuserer på to sanser: syns- og følesansen. Det visuelle og ikke mindst berøringen, der som bekendt kaldes alle sansers moder. Værkerne indbyder via strukturen og stofligheden til en sanselig opdagelsesrejse.
Som billedkunstner og skulptør har Sanni Schmidt helt bevidst fravalgt alle gængse normer og regler, for hendes mål er andet og mere på et dybt følelsesmæssigt plan. Et af hendes store kunstnerforbilleder, John Olsen, talte meget om ”kunsten at se” – Sannis værker handler både om ”kunsten at se OG føle” – i hendes værker fusioneres de to sanser til et sublimt kunstnerisk slutresultat.
Sanni Schmidt er oprindeligt uddannet på Kim Navers vævestue i København og i tekstil formgivning på Designskolen Kolding.
Mange af hendes billeder virker umiddelbart enkle, men ved nærmere eftersyn opdager man utallige små overraskende detaljer. Intet er tilfældigt. Hverken de geometriske figurer eller tilsyneladende lige linjer står skarpt set tæt på. Alt er organisk og levende, smelter ind i hinanden og pirrer beskuerens sanser og fantasi. Farverne er primært lyse med islæt af kontraster. Værkerne giver en umiddelbar lyst til at røre ved dem, hvad der både er meningen og tilladt.
Sanni Schmidts kunst handler især om to perioder i livets cyklus: udvikling eller forfald – første og sidste fase. En eftertænksom forundring over alt det, der er flygtigt og foranderligt.
Materialerne både til hendes billeder og skulpturer er et grænseløst begreb for Sanni. Hun finder dem overalt, men bruger gerne håndlavet papir, pap, plast, gummi, læder, sækkelærred, reb, snore og tråde, alle tænkelige tekstiler og materialer, mange af dem slidte. Hænderne og øjnene glider søgende hen over materialet, som taktilt og visuelt inspirerer hende.
Hendes kreative proces sker i en særlig intens sindstilstand, mens hun arbejder i blandform med materialerne og via sit indre fornemmer, sanser, når udtrykket vokser frem til netop det, hun intuitivt søger – i helheden såvel som i detaljen.
På siden sannischmidtart.dk beskriver hun processen med følgende ord: Når materialerne er i leg med hinanden, udtrykkes et specielt sprog og resultatet får sin egen identitet. Når inspirationen er hentet fra livet og håndens arbejde er færdigt, står jeg over for forundring.
Af Marianne Ajana